söndag 22 juni 2008

Snabbpiroger och grillade köttfärsbiffar

Idag till lunch gjorde jag snabb-piroger m.h.a. färdig smördeg som jag kavlade ut.

4 plattor fryst smördeg
0,5 grillad kyckling
4-8 soltorkade tomater
125 g mozarella
4 tsk pesto

Rensa kycklingen och skär den i bitar. Strimla de soltorkade tomaterna. Skiva mozarellan.
Tina smördegsplattorna, men låt de vara kalla när du kavlar ut dem en och en.
Kavla ut dem på mjölat bakbord till rektanglar, ca 20x15 cm.
Bred ut pesto på halva smördegsplattan. Fördela kyckling, tomater och mozarella ovanpå. Mal lite svartpeppar över. Vik över andra halvan och tryck ihop kanterna med en gaffel.
Lägg pirogerna på bakpappersklädd plåt och gör några hål i dem på ovansidan med gaffeln.
Baka mitt i ugnen i 225 grader tills de fått fin färg, 10-12 min. Låt svalna 5-8 min innan du serverar dem med en härlig sallad till.



Till middag grillade vi hamburgare smaksatta med chilisås och basilika. Vi åt dem med chutneysåsen, bröd och grönsaker. Mums!

Grillburgare
4 portioner
400 gram köttfärs
1 dl chilisås
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk hackad färsk basilika
100 gram riven lagrad ost, gärna Västerbottensost
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör så här:
1. Blanda ihop alla ingredienser.
2. Forma färsen till burgare.
3. Grilla åtta till tio minuter. Burgarna kan även grillas i ugnen på 200 grader.

Chutneysås god till grillburgarna
2 salladslökar
2 dl gräddfil
1 dl mangochutney
1 tsk färsk riven ingefära

Gör så här:
1. Hacka salladslöken fint.
2. Blanda ihop ingredienserna och rör om.
3. Smaka av med salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar