onsdag 13 augusti 2008

Focaccia

Focaccia är den här sommarens nya favorit. Jag har ätit det en hel del. Jag tycker om när de är lite plattare och sega, istället för "fluffiga". Tillbehören på varierar jag efter vad jag har hemma. Den här gången blev det soltorkade tomater, fetaost, färsk rosmarin och både svarta och gröna oliver.

Focaccia
12,5 g (1/4 pkt) jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 msk honung
drygt 0,5 tsk salt
1 msk olivolja
6 dl vetemjöl
0,5-1 dl hackade färska örter (timjan, mejram, basilika, oregano, persilja)

Garnering:
olivolja
flingsalt
oliver, soltorkade tomater, rosmarinkvistar, fetaost eller ngt annat gott.

Smula ner jästen i en bunke och slå på ljummet vatten. Lägg i honung och salt. Rör om. Häll i olivolja och vetemjöl. Blanda sist i hackade färska örter.
Arbeta ihop allt till en rätt lös deg. Låt den jäsa övertäckt i sin bunke 45-60 minuter.
Tippa sedan ut degen på välmjölat bakbord, tillsätt ev. 0,5-1 dl extra vetemjöl. Knåda. Kavla ut en stor fyrkant som i princip kommer att täcka en plåt. Lägg över på plåten.
Jäs det utbakade brödet i 15-25 minuter.
Tryck ner tillbehören. Pensla generöst med olivolja. Strö över flingsalt.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter i 200-225 grader. Låt svalna under handduk.

Om ni vill ha ett tjockare bröd tar ni dubbel sats till en långpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar