tisdag 19 augusti 2008

Kycklingsoppa med risoni

Nu när jag har nybakat matbröd ska jag passa på att laga någon soppa. Det är inte ofta jag gör soppa, men när jag väl gör det så vill jag ha nybakat bröd till. Olivia är inte så förtjust i soppa, men Isak äter oftast mycket när det är soppa till middag. För det mesta brukar jag ha småskålar med olika tillbehör att lägga i soppan, så blir det lite Taco-känsla över middagen. Det tycker barnen om. Jag ska prova ett nytt recept idag.

Kycklingsoppa med risoni
2 kycklingfiléer ca 250 g
2 msk smör-&rapsolja
1 1/2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
pressad saft av 1/2 lime
1 krm chilipeppar
1/2 tsk salt
1 liter vatten
3 msk konc kycklingfond
1 dl risoni
1 dl mellangrädde
1/2 dl hackad bladpersilja

Skär kycklingen i små bitar. Bryn dem i smör-&rapsolja i en gryta.
Rör i mjöl och tomatpuré. Tillsätt pressad lime, chili-peppar, salt, vatten, fond och risoni.
Låt soppan koka ca 10 min.
Rör i grädde och persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar