fredag 8 augusti 2008

Lök- och Brieostpaj

Idag fyller mamma år och vi ska dit på eftermiddagen och fika. Som vanligt blir det att vi stannar över middagen och då har hon önskat sig en sallad eller en paj. Jag har gjort en Lök- och Brieostpaj åt henne, dessutom tänker jag blanda ihop en sallad med olika salladssorter, tomat, gurka och fetaost, eventuellt blir det något mer.

Lök- och Brieostpaj
Deg:
3 dl vetemjöl
1 dl sesamfrön
125 g smör

Fyllning:
1 gul lök, hackad
150 g purjolök, strimlad
2-3 vitlöksklyftor, skivade
0,5 msk smör
1 tsk salt
1 tsk röd spansk pepparfrukt, finhackad
75 g brieost, i bitar
0,5 kruk basilika
2 ägg
2 dl grädde

& Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen. Tryck ut i en pajform, ca 26 cm i diameter.
& Låt stå kallt i ca 30 min.

& Fräs alla löksorter i smöret. Krydda med salt och pepparfrukt.
& Häll lökblandningen i pajskalet.
& Fördela osten och basilikan i pajskalet över lökblandningen.
& Vispa ihop ägg och grädde och häll det sedan i pajskalet.
& Grädda mitt i 200 ° varm ugn i 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar