söndag 14 september 2008

Kaka med chokladhavreströssel

Idag var det dags för mer bakning till helgens kalas. Jag gjorde en mjölk- och äggfri mjuk kaka, som är rikigt god. Jag tycker det är svårt att hitta mjuka kakor som blir goda när de är äggfria. Tipset om att byta ut varje ägg mot 1 tsk bakpulver tycker jag är värdelöst. Kakan smakar ju bara bakpulver!

Kaka med chokladhavreströssel
3 dl mjölk
100 gr margarin (smält)
3 dl socker
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
Fyllning:
200 gr margarin (smält)
2 dl socker
7 tsk kakao
3 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop kakans alla ingredienser
Sätt i en smord långpanna
Rör ihop alla ingredienser till fyllningen
Bred fyllningen över den ogräddade kakan
Grädda i 175-200° i ca 20 min

Originalreceptet innehåller 1 ägg, men jag utesluter bara det och märker ingen skillnad. Jag använder mjölkfritt margarin och havremjölk, så kan även Isak äta kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar