lördag 25 oktober 2008

Lakrits- och citronkaka

Idag har jag bakat nå konstigt - Lakrits- och citronkaka. Den var jätteenkel att göra, men jag har inte hunnit prova den än så jag vet inte om den blev god.

Lakrits- och citronkaka
75 g smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk citronskal, rivet
4 st kick, lakritskola (f.d. Käck)

1. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det smälta smöret, vetemjöl och citronskal.
2. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Klipp Kicken i små bitar och strö dem över smeten.
3. Grädda i nedre delen av ugnen i 175° i ca 30 min. Låt kakan svalna på galler.
4. Ät som den är eller tillsammans med vispad grädde smaksatt med pressad citron eller citronlikör.

Nu har jag och några till smakat kakan. Vi hade svårt att ge den ett omdöme, den var konstig, men god och lite rolig och annorlunda. Den var ganska söt så det hade nog varit gott med citronsmaksatt grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar