torsdag 16 oktober 2008

Morotssoppa

Eftersom jag har bakat matbröd idag, så gjorde jag så klart soppa till middag, och eftersom morötter är billigt nu, så gjorde jag så klart en morotssoppa.

Morotssoppa
4-6 morötter
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 l vatten
2 hönsbuljongtärningar eller 3 msk konc kycklingfond
kajennpeppar eller sweet chilisås
salt & svartpeppar
1 dl matlagningsgrädde

Skala och skär morötter och lök i mindre bitar. Lägg i en kastrull tillsammans med de skalade vitlöksklyftorna.
Tillsätt vatten och buljong. Låt sjuda under lock tills morötterna mjuknat, ca 20 minuter.
Mixa med mixerstav direkt i kastrullen.
Tillsätt försiktigt kajennpeppar eller sweet chili till önskad hetta. Smaka av med salt och peppar.
Tillsätt grädden och låt soppan sjuda i någon minut.

Jag använde sweet chilisås istället för kajennpeppar och eftersom det är Olivias favorit kunde jag få även henne att äta en hel tallrik soppa. Jag använde inget extra salt, det räckte med det saltet som finns i buljong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar