måndag 10 november 2008

Ingefärssnittar

Igår var det farsdag och jag brukar inte köpa något till min far denna köp-dag. I år bakade jag istället kakor till honom.

Ingefärssnittar
200 g rumsvarmt smör eller margarin, jag använde så klart mjölkfritt margarin
1 3/4 dl socker
2 msk sirap
5 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk malen ingefära

Rör smör, socker och sirap poröst i en bunke.
Blanda ihop de torra ingredienserna med smörsmeten.
Knåda ihop degen noga på bakbord och rulla till fyra längder, ca 40 cm långa.
Om degen är svår att få ihop går det lättare om man tillsätter några droppar vatten och delar degen i två innan den knådas.
Lägg rullarna på plåt med bakplåtspapper.
Grädda på mellersta falsen i 175°C ca 20 minuter.
Låt svalna något på plåten och skär dem i sneda snittar.

Jag tyckte att de smakade för lite ingefära och för mycket kolakakor, så nästa gång provar jag med 2 tsk ingefära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar