söndag 30 november 2008

Laxlasagne med mozzarella

Nu står dagens middag i ugnen, vi provar en laxlasagne med tomat- och grönsaksröra och mozarella.

Laxlasagne med mozzarella
400 g färsk lax
2 förpackningar mozzarella
Lasagneplattor
4-5 mogna tomater
1 gul lök
1 zucchini
2 bladselleristjälkar
½ färsk fänkål
1 röd paprika
500 g passerade tomater
1 msk koncentrerad kycklingfond
Salt
Vitpeppar
Smör

Ansa och skär lök, zucchini, blekselleri, fänkål och paprika i mindre bitar.Fräs grönsakerna med smör i kastrull.
Tillsätt passerade tomater och smaka av med kycklingfond, salt och peppar. Låt sjuda några min.
Ta bort skinn och ben från laxen. Skär den sedan i tunna skivor.
Skär mozzarella i så tunna skivor som möjligt.
Skiva även de färska tomaterna.
Smöra en ugnsäker form.
Varva lasagneplattor med skivad tomat, tomat- och grönsaksröra, lax och mozzarella. Minst tre varv bör det vara. Avsluta med lasagneplatta, tomat- och grönsaksröra och mozzarella.
Grädda 40 min i 175 g. Täck gärna över lasagnen under 15 min för att inte lasagneplattorna ska bli för hårda i kanterna.
Lasagnen serveras med citron och grönsallad.

Jag använde ingen fänkål. Till Isaks mjölkfria variant använde jag havregrädde istället för mozarella. Dessutom använde jag inte så mycket av grönsaksröran till honom eftersom det inte innehöll så mycket av hans favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar