torsdag 18 december 2008

Muscovadogratinerad lax (taco-lax)

När jag bakade Leilas choklad- och ingefärakakor köpte jag ett paket mörkt muscovadosocker. Efter det har jag letat efter recept så att jag kan använda upp mitt paket innan sockret stelnar ihop. Idag hittade jag ett lax-recept som vi provade till middag.

Muscovadogratinerad lax
4 portionsbitar lax
2 1/2 msk mörkt muscovadosocker (eller brun farin)
1 msk flingsalt
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
1 krm malen chilipeppar
1 krm nymalen svartpeppar

Blanda socker, salt och kryddor. Klappa in blandningen på ovansidan av laxbitarna.
Sätt in i 200° varm ugn i ca 12-15 minuter.

Eftersom kryddblandningen innehåller både spiskummin och chilipeppar smakade det lite tacos och det är ju aldrig fel för barnen. Till laxen åt vi potatis och en varm sås kryddad med chilipeppar och spiskummin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar