tisdag 20 januari 2009

Skinka- broccoli- och pastagratäng

Olivia ville ha broccoligratäng, men då kom jag att tänka på den här gratängen istället. Den gjorde jag ofta när jag var singel. Men sedan hittade jag en karl som inte äter broccoli och vi fick barn som är allergiska mot mjölk. Så det har inte känts så aktuellt att göra den, det är säkert mer än tio år sedan jag gjorde den senast. Men idag var det alltså dags igen. Perfekt att göra om man har kokat för mycket pasta. Isak fick äta pasta och skinka, utan sås.

Skinka- broccoli- och pastagratäng
4 port bandspagetti eller annan pasta
100 g skinka
250 g broccoli
riven ost
Ostsås
2,5 msk mjöl
5 dl mjölk
1-2 msk margarin
2 dl riven ost
kryddor

Ostsås
Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull.
Häll i resten av mjölken.
Lägg i fettet och koka upp under omrörning.
Koka på svag värme 3-5 min.
Krydda.
Rör ner osten och låt såsen sen inte koka mer.
Gratäng
Koka pastan. Tina broccoli och skär i mindre bitar. Strimla skinkan.
Varva allt i en smord ugnsform.
Strö över riven ost.
Gratinera i 200 grader i ca 15 min.

2 kommentarer:

  1. Åååå vad gott denna maträtt var, vi åt flera portioner var, utom 1 som inte gillar att man blandar ihop allt, men det kommer hon att få lära sig för denna maträtt kommer vi äta fler gånger.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni andra tyckte om det i alla fall. Barn kan ju vara lite besvärliga med att inte tycka om "ihopblandningar".

    SvaraRadera