onsdag 14 januari 2009

Spagetti med räkor

För ovanlighetens skull lagade jag en ordentligt lunch till mig själv idag. Oftast äter jag rester eller tar bara en macka. Två dagar efter varann läste jag ett liknande recept, spagetti med räkor, på två olika ställen, i en tidning och i en blogg. Det måste ju ha varit ett tecken på att jag måste prova det. Eftersom min man inte är så förtjust i varma räkor blir det att vi äter dem kalla, som de är eller i t.ex. skagenröra. Det här blev riktigt gott så jag ska nog göra det någon mer gång och bjuda övriga familjen på det också.

Spagetti med räkor
spagetti
500 g räkor med skal
1 dl matlagningsvin
2 dl vatten
1 lök
1 dl matlagningsgrädde
färsk babypenat
färska champinjoner
torkad basilika
salt o peppar
parmesanost

Rensa räkorna. Stek skalen tillsammans med löken.
Tillsätt vin och vatten. Salta och peppra. Koka ihop till en god fond.
Sila fonden.
Koka fonden tillsammans med grädde till en god och lagom konsistens.
Krydda med basilika. Smaka av.
Stek champinjonerna i skivor.
Tillsätt champinjonerna, babyspenaten och räkorna. Låt det bli varmt, inte koka.
Häll det över den kokta spagettin och rör om.
Servera med riven parmesanost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar