söndag 26 april 2009

Filkaka

Helen pratade om en filkaka som hon skulle baka som inte innehöll ägg. Det tyckte jag lät intressant med tanke på äggallergikerna i vår familj. Jag sökte på filkaka och hittade det här receptet, som dock inte var samma som Helen pratade om. Jag provbakade den idag och den blev riktigt god, smakade som mjukpepparkaka. Att den innehåller fil gör inte så mycket för Isak eftersom vi provar ge honom små mängder med "tillagad" mjölk här hemma. Eftersom han inte fikar så mycket är det ingen risk att han får i sig för mycket mjölk p.g.a. den här kaka.

Filkaka
11 dl vetemjöl
7 dl socker
4 tsk bikarbonat
3 tsk mald kanel
3 tsk mald nejlika
1,5 tsk mald ingefära
9 dl fil
150 gram smält smör
pärlsocker

Smält smöret.
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke, rör ner filen och till sist det smälta smöret.
Häll över smeten i en smord långpanna och strö över lite pärlsocker.
Grädda på nedersta falsen i 200 grader i 30-40 minuter.

Den blev väldigt saftig och god, den här kommer jag definitivt att baka igen. Den påminde i smak och konsistens om morotskaka, så nån gång provar jag kanske att sätta morotskake-glasyr på den. Undra om man kan smaksätta kakan med något annat t.ex. kakao, med samma utmärkta resultat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar