måndag 29 juni 2009

Kladdig rabarberpaj

Idag är första vardagen på min semester och jag har haft fullt upp hela dan. Det är så mycket man vill hinna när man är ledig och jag är ju bara ledig en vecka. Jag har inte orkat med nå matlagning eller bakning idag, jag har ägnat mig åt min andra hobby - shopping. Kapp-Ahl ska stänga en av sina butiker så de hade 50% på allt, sånt kan man ju inte missa. Med tre växande barn gjorde jag en hel del fynd, men det tog tid! Jag stod i kö ca en timme - suck. Till efterrätt på nationaldagen åt vi rabarberpaj och jag kom på nu att jag har glömt att skriva in det enkla receptet.

Kladdig rabarberpaj
Deg
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk socker
100 g smör
Fyllning
300 g rabarber
3/4 dl socker
1 tsk kanel
1 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde

Blanda mjöl, bakpulver och socker.
Smält smöret och rör ihop till en smulig deg.
Tryck ut den i en pajform, 24 cm i diameter.
Skär rabarbern i bitar. Blanda den med socker, kanel och mjöl.
Lägg fyllningen i formen och häll på grädden.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 30 minuter.
Tips! Ta tunt skivade äpplen istället för rabarber.

Den var rejält kladdig men med god smak när den fortfarande var varm. När den hade fått svalna blev det bättre konsistens på pajen. Jag använde mjölkfri vispbar grädde och det gick rätt bra, men eftersom den har lite konstig konsistens var det svårt att få ut grädden överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar