torsdag 2 juli 2009

Schackrutor

Snart fyller Ida år och strax efter är det min tur, så nu är det hög tid att börja baka till våra kalas. Igår gjorde jag dubbel sats schackrutor och idag har jag bakat non stop cookies.

Schackrutor
4 1/2 dl mjöl
1/2 dl socker
200 g margarin eller smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda ihop alla ingredienserna, utom vaniljsocker och kakao, i en matberedare.
Om degen verkar kladdig, låt den vila övertäckt i kylskåp minst 30 min.
Dela degen i 2 delar.
Blanda den ena delen med vaniljsocker, den andra med kakao.
Dela den mörka och den ljusa degen i 2 delar. Rulla ut de fyra bitarna till ca 1 1/2 cm tjocka längder.
Lägg en ljus längd bredvid en mörk, en mörk längd ovanpå den ljusa och en ljus ovanpå den mörka. Tryck till dem lite.
Svep in rullarna i folie och lägg dem kallt att hårdna, ca 1 timme.
Skär dem i 3-4 mm tjocka skivor. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 175-200 grader 7-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar