torsdag 31 december 2009

Blåbärspaj med choklad och marshmallows

Igår när Maria var här på middag och åt cannelloni med spenat och tomat gjorde jag även en smarrig efterrätt. Efter julgodisbakandet hade jag kvar både mini-marshmallows och choklad som behövde ätas upp. Idag är det nyårsafton och jag har inte menyn klar än. Inte likt mig, men nu kan jag roa mig under dagen med att komponera ihop nå gott.

Blåbärspaj med choklad och marshmallows
Smulpaj
150 g smör
1 dl socker
2½ dl mjöl
1 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
Fyllning
5 dl blåbär
2 msk socker
1 msk potatismjöl
50 g mörk choklad
2 dl mini-marshmallows

1. Blanda alla ingredienser till smulpajen i en matberedare.
2. Lägg hälften av smulorna i en pajform. Tryck ut smulorna i formen och grädda skalet i 200 grader i 6-8 minuter.
3. Blanda blåbären med socker och potatismjöl, lägg det i formen.
4. Hacka chokladen och blanda ihop det med pajsmulorna. Fördela smulblandningen över blåbären.
5. Grädda pajen i 20-25 minuter.
6. Lägg på marshmallows och grädda ett par minuter så de får färg.
7. Servera med vaniljglass, vaniljsås eller grädde och njut!

Jag hade lite frysrensning när det gällde bär så jag använde blåbär, hallon och björnbär. Det var lagom mängd choklad. Vissa tuggor smakade mycket choklad utan att ta över bärsmaken, medan vissa tuggor smakade lite mindre. Lite spännande för man visste aldrig hur nästa tugga skulle smaka. Jag använder mjölkfritt margarin och mörk choklad utan mjölk så pajen var helt mjölkfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar