onsdag 30 december 2009

Cannelloni med spenat och tomat

Oftast när Maria kommer på besök, kommer hon och fikar på kvällen. Men idag slog jag på stort och bjöd henne på middag först. Leif har länge önskat sin favorit laxcannelloni. Men varken jag eller Maria är så förtjust i rökt lax så till oss gjorde jag vegetariska spenatfyllda cannelloni i tomatsås och ostsås. Till efterrätt gjorde jag en bärpaj med choklad och minimarshmallows.

Cannelloni med spenat och tomat
14 st cannellonirör
Spenatröra:
500 g spenat
1 gul lök
125 g keso (en liten burk)
2 klyftor vitlök
citronsaft från ½ citron
Tomatsås:
1 gul lök
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
Ostsås:
1 msk smör
2 msk mjöl
4 dl mjölk
2 dl lagrad riven ost
Kryddor: salt, svartpeppar, timjan och oregano

Spenatröra:
Tina spenaten. Hacka en gul lök fint. Fräs löken, spenaten och de pressade vitlöksklyftorna tills löken är mjuk.
Låt svalna, krydda med salt, och peppar. Blanda ner keson och saften från citronen.
Tomatsås:
Hacka den andra löken fint. Häll de krossade tomaterna i en kastrull tillsammans med finhackad lök och tomatpuré.
Låt det puttra tills löken är mjuk. Krydda med salt, peppar, timjan och oregano.
Häll tomatsåsen i en ugnsform.
Fyll cannellonirullarna med spenatblandningen och lägg dem på tomatsåsen.
Ostsås:
Smält smöret. Ta kastrullen av värmen och blanda ner mjölet. Tillsätt mjölken under vispning. Låt puttra cirka 4 minuter.
Rör ner osten och krydda med salt och peppar.
Häll ostsåsen över cannellonin och ställ in formen i ugnen.
Gratinera i 200° cirka 20 minuter eller tills ytan är gyllenbrun och cannellonin mjuk. Servera med en god sallad.

En god vegetarisk rätt som jag kommer göra fler gånger. Det är många moment som ska göras men inget är svårt. Det svåraste är väl att se till att inte bränna ostsåsen. Jag använder en sprits för att fylla cannellonirören. Till spenatröran använde jag en påse färsk bladspenat som jag drygade ut med lite hackad spenat som jag hade i frysen. Jag kokade tredubbel sats av tomatsåsen som jag använder till aubergine- och mozzarellagratängen och använde en del idag och frös ner de andra två delarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar