torsdag 3 december 2009

Gammelstadskakor

Vad veckorna går fort nu, i dag är det precis tre veckor kvar till jul. Jag har inte alls hunnit med så mycket som jag hade velat. Men, men...jag hinner det jag hinner. Idag har jag i alla fall hunnit baka dessa kakor med stark ingefärasmak. Dessutom har jag gjort pepparkaksdegen så att vi kan baka pepparkakor på söndag eller nästa helg.

Gammelstadskakor
100 g smör
2,5 dl socker
0,75 dl mörk sirap
1 dl vispgrädde
1 tsk rivet citronskal
2 msk pressad citron
5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 msk mald ingefära

Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirap, grädde, citronskal och citronsaft.
Blanda vetemjöl, bikarbonat och ingefära. Tillsätt till smör- och sockerblandningen.
Arbeta ihop till en lös deg.
Låt degen vila över natten i kylen.
Rulla kulor ca 2 centimeter i diameter och lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt! Räkna med att de flyter ut till ungefär dubbla storleken.
Grädda i mitten i 150 grader 25-30 minuter.

Jag gräddade två plåtar samtidigt i nätt 150 grader i varmluftsugn. Jag använde mjölkfritt margarin och havregrädde. Det var väldig stark ingefära-smak och jag älskar ingefära, men jag tror ändå att jag provar med lite mindre ingefära nästa gång kanske 1,5 msk räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar