fredag 25 december 2009

Svartvinbärssill

Vilken mysig julafton vi hade. Vi började med att äta en lång frukost hela familjen. Sen for Leif och barnen till Stadsparken och såg årets julkalender. Under tiden fixade jag i ordning det sista här hemma. Sedan for vi till Norrfjärden och åt julbord med syrran och hennes familj. Efter Kalle for vi hem tillsammans med mormor och morfar. Väl hemma fick vi besök av världens sötaste tomte, som var misstänkt lik Olivia.

Svartvinbärssill
1 burk inläggningssill (420 g)
ca 20 svarta vinbär
1/2 dl outspädd svartvinbärssaft
Lag
1 1/2 msk ättiksprit (12%)
1 1/4 dl strösocker
1 1/2 dl vatten
1 lagerblad

1.Koka upp samtliga ingredienser till lagen så att sockret löser sig. Låt svalna.
2.Skiva sillen i portionsbitar. Lägg den i en glasburk med lock. Varva med svarta vinbär.
3.Blanda lagen med saften. Fyll upp glasburken så att sillen täcks.
4.Ställ kallt, helst 2 dygn.

Sillen smakade inte nå speciellt av svarta vinbär tycker jag. Om det får stå lite längre kanske den smaken kommer fram mer, men jag är tveksam. Om jag provar göra den nån mer gång använder jag nog en annan svartvinbärssaft och tar lite mer av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar