tisdag 22 december 2009

Våfflor - mjölk- och äggfria

Idag har jag bakat pepparkaksmuffins och kanelkäppar. Sen upptäckte jag att lingonsylten nästan var slut så då kokade jag ny. När det var dags för middag orkade jag inte göra nå avancerat utan det blev våfflor. Märkte att jag inte hade recept på våfflor på bloggen, så här kommer det. Senare på kvällen provsmakade jag lite av min nygravade lax.

Våfflor - mjölk- och äggfria 6-8 laggar
100 g mjölkfritt margarin
4 dl havremjölk
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl

Smält margarinet och låt det svalna.
Blanda mjöl och bakpulver.
Tillsätt hälften av mjölken och rör till en jämn smet.
Tillsätt resten av mjölken och margarinet.
Grädda i våffeljärn.

Jag brukar göra 1,5-2 satser smet när vi ska äta, lite beroende på tillbehör och hur hungriga vi är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar