måndag 11 januari 2010

Ischoklad

Det gick riktigt bra i morse för oss alla trots ett långt jullov med många och långa sovmorgnar. Vi kom i väg i tid utan gnäll och tjat. Nu är Olivia med några kompisar i Ormberget och har säsongspremiär för slalom. Hoppas det går bra.

I julas gjorde jag ischoklad för ovanlighetens skull. Jag brukar inte vara så förtjust i det så jag gör en massa annat julgodis istället. Jag använde god mörk choklad, drog ner rejält på kokosfett och smaksatte chokladen - en del med mint och en del med apelsin.

Så här kan man se ut runt munnen när man har smakat ischoklad

Ischoklad
200 g mörk choklad
50 g kokosfett
smaksättning
2 tsk rivet apelsinskal
pepparmintarom eller olja efter smak
1 tsk kardemumma
måttangivelserna är om du smaksätter hela satsen med endast en smaksättning

1. Hacka chokladen fint.
2. Smält kokosfettet i en kastrull och tillsätt chokladhacket.
3. Rör blandningen slät och smaksätt en del av smeten åt gången.
4. Häll smeten i en kanna med liten pip och fyll små konfektformar.
5. Ställ formarna kallt.

Jag tyckte att den med mintsmak var riktig god. Apelsinsmaken var god men jag tycker inte om skalbitarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar