onsdag 20 januari 2010

Kycklinggryta med mango chutney

Idag var det bråttom med maten eftersom Isaks hockeyträning börjar redan kl.17. Det blev kycklinggryta och pasta eftersom jag vill laga något som han tycker är gott så att han inte tränar 1,5 timme på tom mage. Jag hade lite kyl- och frysrensning till grytan.


Kycklinggryta med mango chutney
3 kycklingfiléer
1 pkt bacon
1 paprika
1 liten burk champinjoner
0,5 dl mango chutney
1 tsk sambal oelek
1 msk kycklingfond
0,5 ask philadelphiaost
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten

Skär kyckling, bacon och paprika i bitar.
Stek kyckling och bacon, sätt sedan över i en gryta.
Tillsätt alla övriga ingredienser.
Låt koka ca 5 min. Smaka av om det behöver kryddas mer.
Servera till nykokt pasta.

En god gryta som alla barn åt av. Bästa betyget var nog att Olivias kompis Amanda åt två portioner, hon brukar inte äta speciellt mycket av min mat. En gryta går att variera i det oändliga nästa gång kanske jag använder broccoli och purjolök, som också är gott till kyckling. Använd det du har hemma och tycker om. Eftersom jag vill ha det mjölkfritt använder jag havregrädde, annars hade jag kanske tagit crème fraiche istället för grädde. Eftersom både fond och bacon är salt behövde jag inte salta nå extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar