fredag 29 januari 2010

Marinerad rostbiff

Efter en vecka då jag har känt mig hängig och varit jättetrött är det äntligen fredag och jag kan sova i 2 dygn. Får hoppas att inte Ida är allt för morgonpigg, i morse tyckte hon det var dags att stiga upp och se Skrållan (Saltkråkan) på tv klockan fem. Till middag åt vi en jättegod marinerad rostbiff. För någon vecka sedan gjorde jag rostbiff i ugnen. Det som blev över från den middagen skar vi i tunna skivor och frös ner. Idag blandade jag ihop en marinad som jag hällde över den färdigskurna tinade rostbiffen och lät den stå ca en timme. Till det åt vi potatisgratäng, baguette med brieost och en stor härlig sallad med bl.a. ruccola, basilika och tomat.

Marinerad rostbiff
ca 400 g rostbiff i skivor
Dressing:
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
3-4 marinerade soltorkade tomater
1 kruka basilika
1/2 dl balsamvinäger
1/2 dl olivolja
salt, peppar

1. Skala lök och vitlök och hacka dem fint. Tärna tomater och strimla basilika, men ta undan några blad till garneringen.
2. Rör samman alla ingredienserna till dressingen.
3. Lägg köttskivorna på uppläggningsfat och häll dressingen över dem. Låt fatet stå någon timme och dra åt sig smakerna. Garnera med basilikablad och körsbärstomater.

Det här blev så himla gott. Men kan man misslyckas med balsamvinäger, basilika och soltorkade tomater? Färdigskuren rostbiff som varit fryst kan vara lite småtrist att äta, men med den här marinaden/dressingen blev det en riktig festmiddag. Längtar till sommaren då man kan äta rostbiffen tillsammans med hemmagjord färskpotatissallad.

2 kommentarer:

  1. Du vet ju att du följer din blogg - jag brukar inte vara så bra på att skriva kommentarer dock. Men den här gången kan jag inte låta bli. Det där var ett bra tips! Jag tycker det brukar vara svårt att piffa till överbliven tunnskivad stek. Så det här ska jag absolut testa. Helt i min smak.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tyckte om tipset. Tycker absolut att du ska prova detta. Jag har ätit det till lunch tillsammans med sallad hela helgen:)

    SvaraRadera