måndag 1 februari 2010

Lantbröd i lergryta

När jag skulle tillaga karrékotletter i lergryta var jag tvungen att låna mammas lergryta eftersom vår gick sönder för ett tag sedan. När jag nu hade en lergryta hemma passade jag på att baka bröd i den också.

Lantbröd i lergryta
5 dl vatten
½ dl olja
50 gr jäst
3 tsk salt
7 dl vetemjöl
7 dl rågsikt

Smula ner jästen i degbunken. Ljumma vattnet och tillsätt oljan.
Häll på lite av degspadet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av degspadet, saltet och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig och låt jäsa en timma.
Blötlägg grytan 15-30 minuter och olja den invändigt.
Arbeta degen med resten av mjölet och forma den till en limpa som läggs i lergrytan.
Lägg locket på grytan och ställ in den på gallret i nedre delen av ugnen. Obs ugnen ska vara kall.
Sätt ugnen på 200° C och grädda brödet ca en timma.
Stjälp upp och låt svalna under bakduk.

Tyckte att brödet smakade en aning jäst så nästa gång tar jag ett halvt jästpaket det borde räcka och låter det jäsa aningen längre. Det var ju ett väldigt enkelt och roligt sätt att baka bröd på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar