söndag 7 mars 2010

Skogsbärsrutor med mandelmassa

Nu har vi kommit hem efter en veckas sportlov i Jämtland. Barnen har åkt slalom, skridskor och längd så de har verkligen haft sportlov. Själv har jag städat ur vårt fritidshus som nu är sålt. Eftersom jag hade kvar en del mandelmassa från semmelätandet passade jag på att baka en bärkaka i långpanna idag.

Skogsbärsrutor med mandelmassa
4 ägg
3 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
400 g mandelmassa
250 g björnbär och blåbär
125 g smör el margarin

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl och bakpulver.
Riv mandelmassan.
Rör ner alltsammans i äggsmeten. Blanda försiktigt till en slät smet.
Bred ut smeten i en liten långpanna, ca 25x35 cm.
Lägg på bären. Hyvla tunna skivor av kallt matfett och lägg ovanpå.
Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen 40-45 min.
Låt svalna och skär sedan i rutor.

Mmm, vilken god kaka med mycket mandelsmak. Det kunde gärna ha varit lite mer bär på kakan, så nästa gång ökar jag på mängden lite. Jag hade lite frysrens och använde blåbär, björnbär och jordgubbar.

2 kommentarer: