söndag 18 april 2010

Coleslaw

Igår hade vi en trevlig dag och kväll i Sunderbyn. Vi började med att åka till stallet till deras häst Candy. Isak älskade att rida medans Olivia inte var lika road. Strålande sol och klarblå himmel på morgonen förvandlades till blötsnö och blåst så vi var rätt blöta innan vi var klara. Den planerade fika-picnicen ställdes in och fikat intogs inomhus vid köksbordet istället. Sen blev det god middag, underbar efterrätt och mycket surr och lek.

Nu är grillsäsongen här och till grillat är det gott med olika röror, en av dessa goda röror är coleslaw med bl.a. vitkål.

Coleslaw
3 dl vitkål
3 dl morot
0.5 färsk ananas eller 1 svenskt äpple, välj efter säsong
1 msk majonnäs
1 dl crème fraiche eller kesella gourmet
Havssalt efter smak
Svartpeppar

Strimla vitkålen fint med kniven eller använd osthyveln och hyvla direkt från vitkålshuvudet.
Strimla moroten.
Hacka den färska ananasen fint och pressa ur juicen (kasta inte juicen, den är god att dricka), eller riv äpplet.
Blanda vitkål, morot och fint hackad, urvriden ananas eller rivet äpple med majonnäs och créme fraice/kesella gourmet.
Blanda med slev i stora dag. Coleslawen ska kännas luftig.
Smaka av med havssalt och svartpeppar.

Jag använde ett äpple den här gången, nästa gång ska jag prova med ananas. Tycker man om majonnäs kan man ta 2 msk istället. Men eftersom jag inte är så jätteförtjust i majonnäs-smak nöjde jag mig med 1 msk. Gott till grillat tillsammans med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar