fredag 7 maj 2010

Brieostpaj

Solen fortsätter att skina men kylan håller ett fast grepp om Luleå ändå. Jag längtar tills vi kan sitta ute och fika o äta. Ni som följer mig här på bloggen vet att vi ofta äter lite olika smårätter på fredagar. Så blev det även idag. Jag hade en bit brieost i kylen som det var hög tid att äta upp så då passade det utmärkt att göra en god paj med den.

Brieostpaj
Deg:
3 dl vetemjöl
1 dl sesamfrön
125 g smör
Fyllning:
1 gul lök, hackad
150 g purjolök, strimlad
2-3 vitlöksklyftor, skivade
0,5 msk smör
1 tsk salt
1 tsk röd spansk pepparfrukt, finhackad
75 g brieost, i bitar
0,5 kruka basilika
Äggstanning:
2 ägg
2 dl grädde

Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen. Tryck ut i en pajform, ca 26 cm i diameter.
Låt stå kallt i ca 30 min.
Fräs alla löksorter i smöret. Krydda med salt och pepparfrukt.
Häll lökblandningen i pajskalet.
Fördela osten och basilikan i pajskalet över lökblandningen.
Vispa ihop ägg och grädde och häll det sedan i pajskalet.
Grädda mitt i 200° varm ugn i 30 min.

Den här pajen har jag gjort många gånger för den är så god. Om man har haft brieost ett tag i kylen och den börjar bli lite för gammal så är den perfekt att använda till pajen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar