torsdag 3 juni 2010

Umekaka med rabarber

Idag har det regnat nästan hela dan, men jag hade tur för det var uppehåll både när jag cyklade till och från jobbet. Det får gärna regna hela natten bara det har slutat imorgon när det är dags för oss att cykla iväg till skola och jobb. En på jobbet har bjudit på en äppelkaka några gånger som varit så god. För några dagar sedan bakade jag en liknande kaka men med rabarber. Jag tyckte inte den smakade riktigt som jag kom ihåg så jag tog med mig en kaka till jobbet...och den fick godkänt.
Umekaka med rabarber
125 g margarin, smält
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
ca 3 stjälkar rabarber (har för mig att det var ca 150 g jag använde)
malen kardemumma
pärlsocker

Blanda de torra ingredienserna och rör ner det smälta margarinet. Rör om väl.
Dela pajdegen i och tryck ut i två mindre folieformar, eller gör en normalstor paj.
Dela rabarbern i mindre bitar och fördela i de två formarna. Tryck ner dem något i pajdegen.
Strö kardemumma och pärlsocker över rabarbern.
Grädda i 200 grader i ca 20-25 minuter längst ner i ugnen.

Rabarbern ska täcka nästan all pajdeg annars blir det för lite rabarber och för mycket kaka när den jäser upp något under gräddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar