torsdag 8 juli 2010

Italienskt bjudbröd - köttfärsfyllt

Vilken härlig dag vi hade igår när vi firade Idas 3-årsdag. På morgonen var det mulet och regnigt så jag fick panikstäda hela övervåningen för jag hade inte räknat med att kalaset skulle vara inomhus. När jag var klar med det vid lunchtid så spricker det upp och blir soligt och skönt ute, så då fick jag skynda mig ut för att städa till där och torka bort allt vatten från alla bord och stolar. Känns jätteskönt att jag fick städat trots att det kändes lite stressigt när jag höll på. Vi satt ute hela eftermiddagen och kvällen tills solen försvann från altanen. Till middag åt barnen spagetti och köttfärssås och de vuxna åt Italienskt bjudbröd - ett lantbröd fyllt med en smakrik köttfärsröra.
Italienskt bjudbröd - köttfärsfyllt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater
500 köttfärs
smör att steka i
1 burk krossade tomater
2 msk torkad basilika alt. en kruka färsk
1-2 tsk salt
peppar
en nypa socker
1 dl blandade oliver utan kärnor
125 g mozzarella
150 g riven ost (gärna med mycket smak)
1 lantbröd el liknande (runt eller avlångt)

Hacka gul lök, vitlök och tomaterna.
Stek färsen med löken och tillsätt sedan krossade tomater, soltorkade tomater. Låt sjuda 10 min.
Smaka av med basilika, salt, peppar och socker.
Ställ åt sidan och låt svalna något.
Skär av ett lock på brödet och gröp ur det till det återstår en kant på ca 1-2 cm runtom.
Skär mozzarellan i bitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta.
Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie. Grädda i 175 C ca 30 min tills det är genomvarmt.
Servera med en god blandad sallad.
Lantbrödet är fyllt med köttfärsröra

Paket färdigt för ugnen

Väldigt smakrik och god köttfärsröra, men nästa gång tar jag något mer oliver eftersom jag älskar det. Jag behöll oliverna hela så kan de som inte tycker om oliver ta bort dem. Jag hade inne brödet mer än 30 min i ugnen, mest för att allt skulle bli klart samtidigt och det var inga problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar