tisdag 13 juli 2010

Pastagratäng med soltorkade tomater

Förberedelserna till mitt stundande födelsedagskalas fortsätter så smått. Men jag hinner med annat också, i dag var jag och Olivia en kort sväng på stan.

Pastagratäng med soltorkade tomater
1 hel fläskfilé, fläskytterfilé, korv eller kyckling
2 msk kycklingfond
4 dl vatten
1 dl finhackade soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
2 msk dijonsenap
2 msk tomatpuré
2-3 dl grädde
Maizenamjöl + vatten till redning
Salt & peppar
1 ask körsbärstomater
2 dl riven ost

Koka pasta knappt al dente, den blir färdig i ugnen. Eller använd rester.
Putsa fläskfilén och skär den i 1 cm tjocka skivor. Stek snabbt i stekpanna i lite smör så de får fin färg.
Stek köttet i omgångar, lite i taget.
Finhacka de soltorkade tomaterna, riv vitlöken koka upp tillsammans med vatten, fond, senap och tomatpuré. Låt såsen koka ihop nån minut.
Slå på grädde och red av såsen med maizenamjöl utrört i lite vatten. Låt småkoka nån minut till.
Smaka av med salt och peppar.
Blanda pastan och köttet, korven eller kycklingen.
Slå såsen över pastan och vänd runt.
Halvera körsbärstomaterna och lägg ovanpå. Riv över osten.
Gratinera i ugn tills gratängen fått fin färg och osten smält. ca 15 min i 225 grader.

Jag hade korvisar och grillkorv som behövde ätas upp så jag använde det i gratängen utan att steka dem först. Använder man kött eller kyckling så steker man det före man tillsätter det i gratängen. Pastagratänger av olika slag tycker jag är ett perfekt sätt att använda upp pastarester på. Jag tillsatte även en paprika i gratängen, men eftersom vi inte hade några körsbärstomater hemma fick vi avstå dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar