måndag 5 juli 2010

Vaniljbollar

Nu har vi skjutsat i väg Olivia till musikkollot i Piteå. Under den här veckan ska hon sjunga, sjunga och sjunga. De ska träna med en sångpedagog och de ska lära sig spela in i studio, där emellan ska de hinna med lite bad och bus också. På fredag är det stor show vid hämtning då de ska framföra sina låtar på scen inför publik dessutom får de med sig en skiva hem som de själv har spelat in. Jag tror det blir en kanonvecka för min sångtokiga tjej.

När vi kom hem från Piteå satte jag igång bakning till Idas 3-årskalas på onsdag. Jag bakade bland annat chokladbollar och vaniljbollar.
Vaniljbollar
150 g smör eller margarin
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
4,5 dl havregryn
Garnering
kokos

Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt.
Tillsätt havregryn. Rör ihop till slät smet.
Rulla till bollar i valfri storlek.
Rulla i kokos.
Ställ i kylskåp för att stelna.

Rolig variant till chokladbollar. Jag tyckte det blev lite för mycket socker så jag tillsatte lite mer smör och havregryn. Det blev mycket kokossmak, men det var gott till vanilj. Om man vill kan man rulla i något annat, strössel t.ex. eller helt strunta i garnering.

Chokladbollarna till vår lilltjejs kalas rullade jag i rosa pärlströssel och rosa o lila hjärtan

1 kommentar:

  1. Jag hade JÄTTE roligt på musik kollot men nu längtar jag efter alla mina kompisar från musik kollot, nu när jag har kommit hem alltså! MvH Olivia

    SvaraRadera