söndag 15 augusti 2010

Italiensk smörgåstårta med en fyllning

Vilken härlig sommardag vi hade igår. Den var efterlängtad! Idag är det också jättesoligt men dessvärre blåser det lika mycket som det är sol. Vi håller på att frosta av frysarna inför hösten och då hittade jag svarta vinbär så nu gör jag saft i Saftmajan. Den absolut godaste saften och nyttigaste också för man använder ju så mycket mindre socker när man ångkokar saften. En annan favoritsaft är rabarbersaften jag gör några omgångar av varje sommar. Den innehåller dock betydligt mer socker trots att jag har minskat ner sockermängden från originalreceptet. Jag satte igång en omgång igår kväll så ikväll har vi både nygjord svartvinbärs- och rabarbersaft.

Igår åt vi italiensk smörgåstårta till middag. Jag hade lite svårt för att bestämma vilken fyllning jag skulle ha, till slut blev det samma fyllning i alla lager.
Italiensk smörgåstårta med en fyllning
ca 1 kg ljus formfranska (jag köpte en med extra stora skivor)
5 dl crème fraiche
100-200 g crème bonjour eller annan ost (smak av t.ex. soltorkade tomater)
1st mozarellaboll
6 st soltorkade tomater i olja
150 g vitlökssalami
Salt & Peppar
Garnering:
200 g crème bonjour naturell
2 msk crème fraiche eller grädde
Garnera efter eget tycke och smak, t.ex.
körsbärtomater i olika färger
ruccolasallad
oliver
kapris
pepparsalami
parmaskinka

Finhacka salami, de soltorkade tomaterna och mozarellaosten.
Blanda med ost och crème fraiche. Smaka av med salt & peppar.
Ta fram en rund springform ca 25cm diam. Kantskär alla brödskivor och lägg ett lager bröd i botten på formen. Man får pussla lite grann!
Bred på ett lager fyllning och fortsätt så med två lager fyllning till, avsluta med ett lager bröd.
Tryck ihop tårtan lätt i formen så den ”sätter sig” lite och täck med folie och förvara i kylskåp.
Garnering dagen efter:
Ta bort springformen försiktigt.
Täck tårtan med crème bonjour, utrört i lite crème fraiche så den går lättare att breda på.
Garnera!

Jag tyckte det blev lite väl mycket fyllning, dvs den blev lite för "kletig" för min smak. Dessutom tyckte jag att det var för mycket salami i fyllningen men det tyckte inte Leif. Men i övrigt var den riktigt god. Crème bonjour med soltorkade tomater var en jättegod ost som kommer finnas på nästa ostbricka hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar