tisdag 17 augusti 2010

Varm smörgåstårta med bacon, svamp och purjolök

Med den lite kyligare luften kom höstens första förkylning. Känns så deppigt, jag vill ju att vi ska vara pigga och glada. Både Ida och jag är lite småhängiga, men jag hoppas att det inte blir så långdraget eller allvarligt. Det postiva är väl att om vi är sjuka nu borde vi vara friska till London-resan. Trots det soliga vädret kände jag inte för att grilla utan jag gjorde en varm smörgåstårta. Eller ska man kalla det för en stor varm macka?
Varm smörgåstårta med bacon, svamp och purjolök
1 pkt Hönökaka (4 halvmånar)
Fyllning:
2 pkt bacon
1 purjolök
1 stor burk champinjoner
1-2 msk chilisås
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
salt & peppar
Garnering:
2 tomater
riven ost

Klipp baconen i små bitar och fräs dem i stekpanna. Tillsätt strimlad purjolök och champinjoner och låt dem fräsa med.
Tillsätt chilisås, crème fraiche och grädde och låt puttra en liten stund tills krämen tjocknar. Smaka av med salt & peppar.
Lägg en halvmåne bröd på bakplåtspapper. Bred 1/3 av röran på, osv. Det ska bli tre skivor med röra på. Avsluta med det fjärde brödet som lock.
Skiva tomaterna och lägg överst, strö över rikligt med riven ost.
Gratinera i 200 grader 10-15 min tills osten smält.

Olivia tyckte den var jättegod men lite svår att äta när den var så hög. Om man vill kan man göra en rund tårta med bara ett lager fyllning så blir den inte lika hög. Fast jag tycker ju att det är lite roligare med en hög variant som mer liknar en smörgåstårta annars blir det mer likt en varm macka eller pizza. Det här kommer vi göra fler gånger för det var mycket godare och roligare än varma mackor. Fyllningen kan man förbereda och ha stående i kylen.

1 kommentar: