måndag 27 september 2010

Taco-köttgryta

I går förberedde vi trädgården för vintern. Vi plockade upp potatisen, tog in tomaterna, ställde undan alla möbler och leksaker och städade till i största allmänhet. I natt var första frostnatten så det kändes nästan som att vädret hade väntat på att vi skulle hinna klart ute.

I lördags innan Isaks hockeyträning åt vi en köttgryta med taco-smak. Spiskummin är alltid en uppskattad krydda hemma hos oss eftersom maten då påminner om tacos.

Taco-köttgryta
500 g grytbitar eller hel bit
1 st vitlöksklyfta, pressad
1,5 tsk salt
1,5 tsk chilipeppar
1,5 tsk oregano
1,5 tsk spiskummin
2 msk olja
3 dl vatten
1 msk kinesisk soja
1 dl matlagningsgrädde
1,5 msk maizena eller vetemjöl
10 st nachos, krossade
Tillbehör
potatisklyftor, ungsstekta
majskorn
tomat
sallad
guacamole

Skär köttet i småbitar. Blanda det med vitlök, salt och kryddor.
Bryn köttet i olja. Häll i vattnet. Låt grytan sjuda ca 60 min.
Rör ner soja. Tillsätt grädde blandat med mjöl och låt grytan sjuda 3-5 min. Smaka ev av med mer salt och/eller kryddor.
Krossa nachosen och strö dem över grytan vid serveringen. Servera med tillbehören.

Jag tyckte den var lite väl mild i smaken. Jag hade förväntat mig en starkare gryta, men grädden tar väl bort lite av hettan. Alla åt och verkade tycka om det, men så är det oftast med köttgrytor hos oss. Om du använder "finare" t.ex lövbiff eller rostbiff så behöver du så klart inte koka grytan i 60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar