tisdag 9 november 2010

Fryst tiramisu-tårta

Efter middagen for jag, Olivia och Isak till badhuset för att simma och leka. Det var så skönt att simma i lugn takt samtidigt som jag rensade hjärnan. Precis vad jag behövde. Barnen var också nöjda med en badkväll. Husbygget fortgår och jag skämmer bort byggjobbarna med hembakat varje dag. Men de är väl värda gott fika när de står ute och kämpar med vårt hus i ca tio minusgrader. Idag hade de lämnat en lapp på köksbordet där det stod "Sjukt god sockerkaka". Det var vaniljsockerkakan som fick det omdömet och jag kan hålla med dem. Det är en storfavorit här hemma.

Fredagens festmiddag avslutade vi med en fryst tiramisu-tårta. Det blev mycket vispande när man gjorde den, men det jobbet uppvägdes av att man fick göra den i förtid. Det är alltid skönt med saker man kan förbereda.
Fryst tiramisutårta
4 ägg
0,5+1 dl strösocker
500 g mascarpone
1 dl marsala eller vin santo
2 dl vispgrädde
2 skivor av en färdig tredelad sockerkaksbotten
3 msk amaretto eller 1 tsk mandelarom
5 msk bryggt espressokaffe
Garnering
15 mörka noblesseplattor
kakao

Separera äggulor och vitor och lägg i varsin skål.
Vispa vitorna till hårt skum med 0,5 dl av sockret.
Vispa gulorna poröst med resten av sockret (1 dl) . Rör ner mascarpone och marsala.
Vispa grädden för sig och vänd varsamt ihop gulorna, grädden och vitorna.
Lägg en tårtbotten i en 24 cm form med löstagbar kant.
Blanda amaretto eller mandelarom och espresso och skeda hälften över bottnen.
Fyll på med hälften av smeten. Lägg på nästa skiva botten och skeda resterande kaffeblandning över den.
Avsluta med resten av smeten och frys tårtan i minst 5 timmar.
Ta ut. Lägg upp på tårtfat. Tryck fast chokladplattorna runt om och pudra kakao över. Temperara tårtan i ca 30 minuter i kylskåp före servering.

Jag använde mandelarom istället för amaretto och tyckte att det var helt ok. Marsalavin köpte jag däremot trots att de bara hade en-liters-flaskor. Jag använde mig av köpt tårtbotten trots att jag inte är speciellt förtjust i dem, men det fungerade riktigt bra här tycker jag. Det var en mäktig tårta som man inte orkar äta nå mycket av. Eftersom vi bara var fyra som skulle äta av tårtan delade vi den när vi tog ut den från frysen och satte tillbaka ena halvan på en gång.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Har just satt in denna tårta i frysen. Undrar bara om den måste serveras lättfryst, eller om den funkar helt tinad? Tänker att den kanske kan bli rinnig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju som glass så jag tror nog inte det blir bra att servera helt tinad. Fast jag har aldrig provat!

      Radera