tisdag 14 december 2010

Hasselbackspotatis

I går lyckades jag hinna se fyra luciatåg, alla mina barns och Norrbottens. Inte illa på en dag. Men dagen började tidigt, vi for hemifrån före 7 på morgonen och vi kom hem efter klockan 20. Någon middag blev det inte förrän sent i tv-soffan. Men i lördags åt vi grönpepparfilé och hasselbackspotatis.
Hasselbackspotatis
jämnstora potatisar
smör
salt
ströbröd

Skala potatisen.
Skär den i tunna skivor, men inte helt igenom.
Lägg potatisen i en träslev så ligger den stadigt och du skär inte itu den av misstag.
Ställ potatisarna med den skårade sidan upp i en ugnssäker form.
Pensla dem med smält matfett och ställ in dem i 225°C, mitt i ugnen, ca 20 min.
Ta ut dem och pensla en gång till med matfett.
Strö över salt och ströbröd.
Baka potatisen ytterligare ca 20 min tills potatisen är mjuk.
Servera till kött eller fågel.
Lägg potatisen i en träslev så är det lättare att skära skivor utan att skära igenom.

Hasselbackspotatis är himla gott men jag glömmer ofta bort att göra det. Tänk på att det oftast går fler potatisar när du gör så här än om du bara kokar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar