måndag 3 januari 2011

Balsamicosås

Idag har vi varit på en retur-resa, dvs varit runt på olika affärer och lämnat tillbaka grejer. Det känns nästan som att vi har gått plus den här julen när jag fick igen så mycket pengar i dag. Vi lämnade igen två väggfästen till barnens ny tv-apparater eftersom det fungerade bra att de stod på de gamla hyllorna och där fick jag igen över 1500 kr. Lämnade dessutom igen en dvd-film som vi hade lyckats köpa två ex av och på den affären hade de mellandagsrea på OBH Nordicas brödrost för 4 skivor så då behövde jag bara betala 50 kr i mellanskillnad för den. Känns som värsta fyndet!

På nyårsafton åt vi en balsamicosås till potatisstubbarna och älg-entrecoten.
Balsamicosås
0,5 st gul lök, finhackad
1 msk smör
2 msk tomatpuré
0,5 dl brun farin
1 dl balsamvinäger
3 dl rödvin
3 dl vatten
4 msk kalvfond
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 msk maizena, majsstärkelse
ev. 1 tsk honung
ev. 1-2 tsk smör

Fräs lök i smör. Tillsätt tomatpuré och farinsocker och rör så att det inte bränns men gärna får lite färg.
Häll på balsamvinäger, vin och vatten och koka ihop till hälften.
Rör ner kalvfond, salt och peppar.
Sila såsen och häll tillbaka den i kastrullen.
Red med majsstärkelse utrörd i lite vatten.
Tillsätt eventuellt lite honung och smör innan servering.

Jag kokade såsen dagen innan och det luktade inte speciellt gott av allt vin och balsamvinäger så jag var säker på att jag hade misslyckats. Men den var riktigt god till köttet så den här kommer jag göra fler gånger. Innan servering kokade jag upp såsen och tillsatte lite honung och lite smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar