lördag 1 januari 2011

Helstekt älg-entrecote med bacon och örter

Jag läste att det är tradition att äta pizza på nyårsdagen och att de flesta gör det. Det har jag helt missat, jag har aldrig ätit pizza på nyårsdan. Hade jag känt till den traditionen hade vi nog köpt pizza idag, hela familjen är trötta och ingen är speciellt sugen på att laga mat. Längst ner i frysen hittade jag två paket röding som det är hög tid att äta upp, så det blir dagens middag.
Helstekt älg-entrecote med bacon och örter
1 bit entrecote (ca 1 kg)
1 pkt bacon
3 msk färska kryddor, t.ex persilja och basilika
3 msk olivolja
1 msk smör
4-5 vitlöksklyftor
Salt
Grovmalen svartpeppar

Stek bacon i småbitar. Tillsätt kryddor och vitlök.
Gnid in köttet med olivolja, salt och peppar.
Bryn köttet runt omkring, så att det får stekyta.
Gör flera ganska djupa snitt i köttet eller gör en skåra längs med hela köttbiten. Fyll med baconröran.
Ställ in i ugnen på ca 125 grader tills innetemperaturen är 62 grader, då är köttet lite rosa.
Ta ut och låt köttet vila i ca 10 minuter.
Detta serverades till potatisstubbar, sallad och balsamicosås.

Entrecote är en fin köttbit så det går knappast att misslyckas med det tror jag, om man inte steker det för länge så det blir torrt förstås. Även den här varianten blev väldigt god och smakrik, bacon passar mycket bra till älgkött som är ett magert kött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar