torsdag 6 januari 2011

Honungsgriljerade tunna revbensspjäll

Nu är jag redan inne på andra frukost-sittningen. Det blev ingen längre sovmorgon idag för Isak skulle i väg på hockeyträning. Det är ute-träning i dag så jag hoppas han har rätt kläder på sig. Det är så svårt att veta hur mycket man ska klä på honom för han blir ju jättevarm när de väl sätter igång. Det är minus 12 ute nu och de har en köldgräns på -15.

Vi har köpt lamm av en bonde i närheten och i går premiäråt vi av det. Vi stekte revbensspjällen i ugnen och det blev himla gott. Till påsk brukar mamma bjuda på lammstek men jag har aldrig någonsin tillagat lamm själv, inte ens lammstek. Så det blir spännande nu att leta fram en massa spännande recept. Jag har redan hittat recept på grekisk lammstek och lammtagine som jag ska prova.
Honungsgriljerade tunna revbensspjäll
1 kg tunna revbensspjäll
1 msk kinesisk soya
1 msk olivolja
1 msk chilisås
0,5-1 vitlöksklyfta, pressad
2 msk flytande honung
salt
svartpeppar, grovmalen

Blanda alla ingredienserna och pensla på revbensspjället.
Stek spjället i ugnen i 175 grader ca 1 tim.
Höj ugnsvärmen till 250 grader.
Pensla spjället med resterande marinad och grilla spjället ca 10 minuter tills de får fin färg.
Skär upp i "ribbor".

Honungsgriljeringen blev jättegod, lite sötstark. Olivia tyckte också det blev jättegott, Isak tyckte inte om det och Ida tyckte att det var ok, men åt hellre köttbullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar