tisdag 15 mars 2011

Kycklinggryta med rödvin, basilika och timjan

Nu är mina två långa arbetsdagar på veckan avklarade, nu jobbar jag mindre och mindre fram till helgen. Riktigt skönt! Vi hade tänkt ha en städvecka i veckan, dvs att vi städar ungefär ett rum per dag för att ha rent och fint till helgen. Vi brukar göra så ibland. Men hela familjen verkar ovanligt trötta och sega så ingen orkar börja.

I lördags efter hockeymatchen åt vi en smakrik, stark och god kycklinggryta.
Kycklinggryta med rödvin, basilika och timjan
kycklingfiléer
grillkrydda
svartpeppar
0,5 gul eller röd lök
0,25 purjolök
0,5 zucchini
0,5 paprika
1 vitlöksklyfta
1 dl vatten
1 dl rött vin
2 msk kycklingfond
1 tsk sambal oelek
1 tsk basilika
1 tsk timjan
1,5 msk balsamvinäger
1 msk soja
2 dl grädde

Stek kycklingen i bitar. Krydda med grillkrydda och svartpeppar.
Finhacka lök och purjo. Pressa vitlöken. Låt det fräsa med kycklingen det allra sista.
Lägg över i en gryta.
Stek zucchini och paprika lite lätt. Lägg över i grytan.
Tillsätt vatten, vin, fond, soja, balsamvinäger, sambal, basilika, timjan och grädde.
Koka upp och låt puttra en stund.
Servera potatis, ris eller pasta till och en god sallad.

Grillkrydda, fond och soja innehåller mycket salt därför saltade jag inget extra. Prova dig fram! Välj de löksorter och grönsaker du tycker om för att ha i grytan. Jag valde dessa för att de fanns hemma. Till kycklinggrytan åt vi rotsaker som vi stekt i ugn tillsammans med färsk timjan. Jag tar nog lite mindre sambal nästa gång för det blev i starkaste laget för barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar