lördag 12 mars 2011

Vapianopasta med salami och ruccola

Lördag och solen skiner, vad underbart. Jag har inga planer för dagen förutom att se hockeyslutspelet kl. 16. Leif, Olivia och Isak ska se matchen på plats medans jag och Ida nöjer oss med att se den på tv. Tidigt i morse åkte Isak och Leif till Piteå för Isak spelar hockey-cup där i helgen. Hoppas det går bra!

När jag var i Stockholm åt jag en god pasta på Vapiano och igår försökte jag efterlikna det receptet. På Vapiano serverades den med ricottaost men vi åt utan det.
Vapianopasta med salami och ruccola
olivolja
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1-2 röd chili
1 dl vitt vin
200 g salami
70 g ruccola
400 g pasta
salt o peppar

Finhacka gul lök, vitlök och röd chili. Strimla salami.
Stek gul lök på låg värme i olivolja så den blir mjuk men inte blir brun.
Tillsätt vitlök och chili och stek någon till minut.
Tillsätt vitt vin och salami. Låt sjuda några minuter. Salta och peppra.
Rör ner nykokt pasta och ruccola.
Servera genast tillsammans med nyriven parmesan och sallad caprese(tomat- och mozzarellasallad).
Jag tyckte att det här blev jättegott och kunde inte sluta tjata om hur gott det var, under middagen. Barnen var inte så förtjusta i vare sig salamin eller ruccolan men de petade bort det oönskade och åt pasta och var nöjda ändå. Färsk pasta är att föredra men eftersom den innehåller ägg använder vi alltid torkad pasta. Jag använde en lite roligare pasta, långa smala skruvar, dock till den här pastarätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar