tisdag 5 april 2011

Banankaka med ingefära i långpanna

Ida och jag är hemma i dag också trots att hon mår mycket bättre och sov hela natten utan problem. Men hon var verkligen illa däran när vi kom till läkaren igår, han såg på en gång att hon hade svårt att andas. Efter att ha inhalerat Ventoline blev hon mer talför och t.o.m. sjöng och trallade lite i korridorerna. Så skönt att se. Hon är fortfarande lite snorig och medtagen (trött) så jag tror vi är hemma imorgon också för på förskolan är det full fart och då är det bäst att vara i toppform.

Idag har solen lyst hela da'n och det såg så underbart ut så på eftermiddagen tog jag mitt glas med chai-te och nybakade banankaka och gick ut och fikade. Så underbart det var! Ida var också glad att få komma ut en sväng.
Banankaka med ingefära i långpanna
200 g margarin
6 dl strösocker
4 ägg
1 l vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk ingefära
4 tsk kanel
1 dl mjölk
4 mogna bananer

Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör ihop matfett och socker. Tillsätt ägget ett i taget.
Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel. Tillsätt det sedan till matfetts-blandningen och rör ihop.
Mosa bananerna ordentligt. Tillsätt mjölk och bananer till smeten och rör till en jämn smet.
Häll smeten i en en långpanna och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 20min.

Den här banankakan har jag gjort förut men då bakade jag den i en rund sockerkaksform. Nu hade jag så många bruna bananer så jag dubblade receptet och gjorde den i en långpanna. Den blev lagom hög och god. Den smakar mer kanel och ingefära än banan tycker jag, lite likt mjuk pepparkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar