fredag 15 april 2011

Skaldjursenchiladas

Igår kom Leif hem efter att ha jobbat borta hela veckan så då passade vi på att äta lite godare mat - skaldjursenchiladas. Måste passa på att fira så fort ett tillfälle ges, eller hur? Idag har Olivia namnsdag så då har det blivit mer firande. Till middagen fick hon en present av oss - pengar och nya vårskor. På eftermiddan var vi hos mina föräldrar och fikade och då fick hon en jättefin skyddsängel i present.
Skaldjursenchiladas
8 tortillas, mellanstora
Fyllning:
100 g philadelphiaost, naturell
1 dl gräddfil eller crème fraiche
1,5-2 burkar räkor och/eller kräftstjärtar i lag, grovhackade
2-3 dl riven ost.
0,5 hackad röd eller gul lök
1 hackad paprika.
0,5-1 dl dill, hackad
Chili- eller cayennepeppar
0,5 citron, saften av
Salt och Peppar
Sås:
1 dl grädde
50 g philadelphiaost
4 tomater, skurna i små bitar
Gratinering:
2-3 dl riven ost

Fyllning:
Blanda ihop gräddfil/crème fraiche och philadelphiaost tills det blir en jämn smet.
Tillsätt resten och blanda ihop.
Sås:
Låt philadelphiaost smälta med grädde i en kastrull på låg värme.
Ta från värmen och blanda i tomaterna.
Enchiladas:
Smörj en ugnsfast form.
Lägg lite av fyllningen i en sträng i mitten på varje tortilla och rulla ihop.
Lägg ner i formen med skarven nedåt. Ta en form som gör att det blir lite trångt efter du lagt i den sista.
Häll såsen över rullarna.
Strö riven ost över det hela och in i ugnen på 225° i ca 20 minuter.
Servera med sallad.
Riktigt gott och skaldjur gör ju alltid att det känns lite lyxigare. Det gick snabbt att blanda ihop både fyllningen och såsen. Det blir förmodligen godare med oskalade räkor som man skalar själv men då går inte matlagningen lika snabbt. Jag hade en hel burk räkor och en halv burk kräftstjärtar hemma som jag använde mig av.
När jag ska grovhacka räkor och kräftstjärtar,
t.ex. till den här maträtten eller skagenröra 
använder jag  alltid en sax som jag klipper lite med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar