torsdag 21 juli 2011

Syltkakor

Ännu en varm och solig dag som vi tillbringade på stranden, men idag var det bara Ida som badade, vår lilla badtjej. Hon springer runt, runt i vattnet och sen kastar hon sig på magen. Eftersom Leif jobbade i dag och dessutom var tvungen att jobba över blev det inte grillat till middag. Jag orkade inte göra nå komplicerat i värmen heller så det blev spagetti och köttfärssås med en stor sallad till. Det blir inte många nya matrecept den här sommaren.

Efter maten började barnen ta bort de sista markstenarna som vi har sålt på Blocket och som ska hämtas i helgen. De lyfter bort dem och lägger dem sen snyggt och prydligt på lastpallar. Ett varmt och svettigt sommarjobb, men de kämpar på bra.
Syltkakor
100 g smör
2 dl mjöl
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
garnering:
sylt
pärlsocker

Blanda ihop alla ingredienser till en deg.
Gör till en rulle som rullas i pärlsocker.
Låt vila i kylskåp så blir det lättare att skära.
Skär tunna skivor, gör en grop och fyll med sylt.
Grädda 175 grader i 10 minuter.

De här småkakorna blev nog en ny favorit för mig, de var krispiga med god smak. Jag hade kvar rosa pärlsocker från bakandet till Idas kalas som jag använde mig av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar