lördag 27 augusti 2011

Köttfärs- och sparrispaj

Åh vad härligt att vi fick lite värme igen, fast trots värmen har vi inte varit ute så mycket. Men det är ändå härligt med sol och värme. Hela familjen har varit lie sega och trötta efter den första skolveckan. Så i dag har vi mest varit inne och i lugnt tempo gjort olika "måste-grejer", tvättat lite, städat lite, flyttat om lite möbler, bytt några handtag osv. Nu ska den här slöa lördagen fortsätta med en kopp te i tv-soffan och där lär jag bli fast resten av kvällen.
Köttfärs- och sparrispaj
Paj
150 gr smör
2,5 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
3 dl riven ost
1 krm salt
Köttfärsfyllning
300 gr köttfärs
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Sparrisfyllning
2 smör
2 msk mjöl
1 burk sparris (425gr)
2 dl grädde
1 dl riven ost
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar

Paj:
Banda ihop alla ingredienser i en matberedare.
Låt degen vila ca 1 timme i kylskåp.
Platta ut i en pajform. Spara lite till lock.
Nagga och förgrädda ca 10 minuter i 225 grader.
Köttfärsfyllning:
Bryn köttfärs och löksorterna.
Krydda.
Lägg röran i det förgräddade skalet.
Sparrisfyllning:
Smält smöret. Rör ner mjöl.
Blanda i sparrisspadet, grädde och kryddor.
Låt koka ca 3 minuter.
Rör ner sparris och ost.
Häll fyllningen över köttfärsfyllningen i formen.
Täck med lock av pajdeg.
Grädda i 225 grader 20-30 minuter.

Mmm så gott. Isak och Ida vågade inte ens smaka utan valde spagetti och köttfärssås istället. Olivia är inte så förtjust i köttfärs så hon tyckte inte det var någon höjdarmiddag, men åt hellre paj än spatteti och köttfärssås i alla fall. Jag använder sparris alldeles för sällan, varje gång jag använder det tänker jag att jag måste börja använda det mer för det är så gott.

2 kommentarer:

  1. Det låter spännande med köttfärs och sparris. Det måste jag komma ihåg att prova :)

    SvaraRadera
  2. Jag använde vit burksparris till pajen och det var gott. Men som jag skrev så är jag dålig på att använda sparris och har inte riktig koll på vad som passar ihop. Hoppas allt är bra med dig.

    SvaraRadera