torsdag 11 augusti 2011

Kycklingtacolasagne

Var är solen? Jag vill ha lite sol och värme mina sista semesterdagar, men det verkar hopplöst. Det är grått, kallt och tråkigt ute. Fast ska man se det positivt så har man ju tid till att vara inne och städa nu.

Igår gjorde jag en kycklingtacolasagne och eftersom tacos och kyckling är favoritmat hos barnen förmodade jag att de skulle tycka om middagen. Men eftersom Olivia åkte på yoga, Isak for på bio och Ida kände sig hängig så slutade det med att inga barn åt av maten.
Kycklingtacolasagne
500 g kycklingfilé
1 bukett färsk broccoli
1 röd paprika
1 påse taco kryddmix
ev. 1 tsk spiskummin
ev. 0,5 tsk chilipeppar
ev. 0,5 tsk salt
1,5 dl vatten
2 dl lättcrème fraiche
200 g philadelphiaost
2 dl mjölk
6-8 lasangeplattor
riven ost

Skär kycklingen i strimlor. Skär broccolin i mindre bitar. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
Stek kyckling och grönsaker i lite olja i 5 minuter.
Tillsätt tacokryddan och vatten. Krydda ev. med mer spiskummin, chilipeppar och salt.
Rör i crème fraiche, ost och mjölk. Koka upp.
Täck botten på en ugnssäker form, ca 20 x 30 cm, med ett lager av kycklingröran. Lägg på ett lager av lasangeplattor. Varva två lager med röra och plattor. Avsluta med röra och strö över den rivna osten.
Ställ in i ugnen i 175 grader ca 30 minuter.

Det här var enkelt att tillaga och gott att äta och det var så himla gott med broccoli som vi äter alldeles för sällan. Att den dessutom var lokalt odlad och färsk gjorde den ju extra god. Jag tyckte det smakade för lite med en påse kryddmix och ville inte öppna en ny påse så jag kryddade extra med spiskummin, chilipeppar och salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar