söndag 7 augusti 2011

Smulpaj med blåbär

Leif gjorde en rök för några år sedan som vi inte har använt så mycket men ikväll tänker han försöka röka älgkött. Vi får väl se om han lyckas. Har ni nå tips hur man ska göra? Själv är jag inte så förtjust i rökt mat, men lite måste jag väl smaka i alla fall.

Eftersom vi har haft en kanonsommar med mycket sol (leder solligan överlägset) och lite regn är det ont om bär i skogarna här omkring, men i Jämtland fick vi tag i jättefina blåbär så nu har jag flera kilon i frysen. Så härligt för nu kan vi baka blåbärspajer eller blåbärsbullar eller göra god blåbärsglass i vinter. Jag älskar ha frysen full med bär under vintern. Igår gjorde jag en vanlig smulpaj till efterrätt. Eftersom blåbär är så blöta får man tänka på att använda lite mer potatismjöl än till andra bär och frukter.
Smulpaj med blåbär
5 dl blåbär
3 msk socker
1,5 msk potatismjöl
smulpaj
120 g margarin
2-3 msk socker
2 dl mjöl
2 dl havregryn

Häll blåbären i en pajform.
Blanda ihop socker och potatismjöl. Häll blandningen över blåbären.
Smält margarinet i en kastrull.
Tillsätt övriga ingredienser till smulpajen.
Strö pajsmulorna över blåbären.
Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.

Blåbärspaj med vaniljsås är en riktig höjdare, eller hur? Det här är den enklaste varianten av smulpaj, här finns det andra varianter av smulpaj, t.ex. med kokos, kardemumma eller mandelmassa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar