söndag 11 september 2011

Dammsugare

Söndagmorgon och sista dagen på helgen. På fredag ska Olivia ha tjejmiddag eftersom hon fyller 12 år snart och eftersom det är fullt upp hela veckan måste jag hinna förbereda så mycket som möjligt redan idag. Till efterrätt ska de äta en Nutella-glasstårta som jag redan hunnit göra och som nu får stå i frysen till på fredag. Eftersom Ida är nöt-allergiker så får Olivia får bjuda sina kompisar på den för då kommer inte Ida vara hemma och vi behöver inte vara oroliga att hon får i sig några nötrester.

Jag hade kvar några köpta chokladkakor sen bakning i somras och en halv äggfri kokoskaka i frysen som behövdes ätas upp. Eftersom jag misstänkte att ingen av sorterna var riktigt god nå mer så använde jag dem till dammsugare. Eftersom man tillsätter en massa andra godsaker behöver det inte vara dagsfärskt bröd man använder till att göra kaksmulor av. Eftersom jag använde äggfria kakor så blev även slutresultatet, dvs dammsugarna äggfria.
Dammsugare
50 g mjukt smör
5 dl sockerkaks- eller småkakssmulor
2 tsk kakao av god kvalitet
1-2 tsk arraksarom eller punsch, ta lite i taget och smaka av eftersom
200 g marsipan
ev. florsocker till utkavling
100 g mörk choklad

Rör smör och kaksmulor krämigt och rör ner kakao.
Tillsätt arrak efter smak.
Dela degen i tre delar, rulla till avlånga rullar och lägg in dem i frysen.
Kavla marsipanen till en cirka 2 millimeters tjocklek. Använd florsocker att ”mjöla” med under kavling om marsipanen kladdar. Skär marsipanen i breda remsor (som är tillräckliga för att kunna rulla in arraksrullarna). Lägg skarvarna omlott och nedåt.
Smält en tredjedel av chokladen i vattenbad (i en skål över kokande vatten) ta av skålen från värmen så fort den har smält.
Hacka resterande choklad fint och rör ner den så att den smälter. Låt svalna.
Skär rullarna i cirka 4 cm långa bitar och doppa ändarna i choklad.

Rullat in kaksmulsmeten i marsipan.
Nu är de redo för att doppas i choklad.

Riktiga dammsugare har grön marsipan men eftersom jag och tjejerna i min familj tycker att rosa är finare än grönt så valde vi rosa marsipan till våra dammsugare. Jag tycker inte om att doppa saker i choklad, det är för petigt för mig och mitt tålamod. Men den här gången gick det ganska bra, de blev ju inte så jättefina men helt ok. Tack o lov så smakade de godare än de såg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar