söndag 4 september 2011

Kokosmarinerad kyckling

Ännu en söndag med mycket på agendan. Imorgon börjar årets älgjakt så det är det enda Leif tänker på:) men i övrigt måste vi förbereda för en ny dagis-, skol- och jobbvecka. Gympakläder ska packas, kläder ska tvättas, middagsmat ska planeras osv. Jag var ut på en promenad på förmiddagen och det var riktigt skönt ute trots att det är mulet och blåsigt.

Såg ni femmans nya matprogram med kändisar i veckan "4 stjärnors middag"? Jag såg lite sporadiskt men jag lyckades se när Hanna Hedlund marinerad kyckling i kokos. Det såg så spännande ut så det var vi tvungna att prova igår.
Kyckling i kokosmarinad innan grillning
Kokosmarinerad kyckling
1 kg kycklingfilé
1 burk kokosmjölk
1,5 dl kokos
1 kruka koriander
2 vitlöksklyftor, pressad
1 lime, rivet skal och saft
2 tsk sambal oelek

Skär kycklingfiléerna i 3-4 bitar.
Blanda ihop allt till marinaden.
Lägg kycklingen i marinaden och låt marinera 1 timme.
Grilla.

Vi var så hungriga så jag glömde ta kort på kycklingen när den var grillad, men då såg den ut som vanligt så det gjorde inte så mycket att jag var glömsk. Det som är annorlunda med den här kycklingen är ju marinaden, så det var ju tur att jag hann ta kort på den i alla fall. Kycklingen hade en somrig smak, kokos och lime. En varm sommardag tror jag att det här är perfekt. En regnruskig septemberdag kändes den lite malplacerad trots att den var god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar