måndag 12 september 2011

Köttgryta med kantareller

I helgen har Olivia känt sig bättre men i morse var hon yr igen och nu spydde hon dessutom. Undra vad det kan vara? Jag tog det lite lugnt i morse innan jag for till jobbet och sen tog jag en långlunch hemma så att hon inte behövde vara ensam så långa stunder. Känns nog lite oroligt att vara ensam hemma när hela huset snurrar.

Igår till middag gjorde jag en Norrlandsgryta med fjolårets älgkött och kantareller.
Köttgryta med kantareller
600 gram grytbitar
2 msk smör
1 gul lök
1 klyfta vitlök
salt och peppar
2 msk vetemjöl
3 dl vatten
1-2 tsk Dijonsenap
1 msk kinesisk soja
2 msk vinbärsgelé
1 liter kantareller
2 dl grädde
Bladpersilja att garnera med

Skala och hacka lök och vitlök.
Stek köttet i några minuter. Salta och peppra under tiden.
Tillsätt lök och vitlök och rör om. Fräs någon minut till.
Pudra över mjöl och rör om. Rör i vatten så att det täcker köttet. Rör om så att mjölet löser sig.
Koka på låg värme i ca 1 timme med lock. Eller tills köttet känns mört.
Rensa under tiden kantarellerna. Är de stora kan du dela dem.
Lägg svampen i en stekpanna på hög värme. Låt svampen tappa vätska några minuter. Häll över vätskan det sk svampspadet i köttgrytan och rör om.
Tillsätt smöret till stekpannan med svampen. Rör om och bryn svamp på högsta värme.
Sätt kantarellerna och grädden i köttgryta.
Smaka av med senap, soja, gelé och ev. mer salt och peppar.
Servera med grönsaker, potatis och gärna en klick gelé.

När man tillsätter mjölet så tidigt får man vara försiktig så att det inte bränner fast i botten under tiden det kokar. Jag använde iMat, havregrädde, för att få en mjölkfri gryta.

2 kommentarer:

  1. Det var lite mycket grädde; 2 + 2 dl tror att dte bara ska vara 2 dl. Sedan tillsatte jag extra oxfond under först kokningen en timme... resultatet jättefint!. Grädeden tog jag på slutet. I övrigt en alldeles utmärkt höstgryta!!!

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Jag hade skrivit grädde två gånger men det ska bara vara 2 dl grädde som man tillsätter på slutet. Tack för att du uppmärksammade mig på det och nu har jag rättat receptet.

    SvaraRadera